Så här gör du för att bli medlem!

• Skicka in din ansökan via detta formulär.
  • Invänta svar och få ett tillfälligt medlemsnummer.
  • Betala sedan in 200:- på bankgiro: 5756-7596 eller Swish-nr: 123 043 98 02. Glöm inte att skriva ditt för- och efternamn samt ditt tilldelade tillfälliga medlemsnummer.

Detta gör vi

Vår och höst träffas vi onsdagar på Studieförbundet Vuxenskolan, Norra Bryggerigatan 1 kl. 17:00–19:00 om inget annat anges, se tider under Evenemang.

För 200 kronor får du ett års medlemskap i Sölvesborgs Släktforskarförening. Betala till bankgiro 5756-7596 eller till Swish-nr 123 043 98 02.

Vi har en egen föreningslokal på Nakterhuset Sölvesborg och där kan medlemmar även forska på måndagar, se tider under Evenemang. OBS! Måste förhandsbokas, skicka e-post till anor.sbg@gmail.com eller ring/SMS:a 0706-69 94 82.

I Sölvesborgs Släktforskarförening träffar du likasinnade som kan inspirera dig i din forskning. Det kan vara en fördel att gå med. Dessutom är chansen stor att du hittar andra släktforskare med gemensamma anor! Det är en bonus.

I föreningen träffas vi medlemmar och utbyter tips råd och forskningsrön och där kan mer erfarna forskare i föreningen dela med sig av sitt kunnande.

Vid några tillfällen per år bjuder vi in föreläsare som håller föredrag om gångna tider, levnadsvillkor, seder och bruk eller liknande. För program på inbjudna föreläsare, se Evenemang och anslag på biblioteket. Föreläsningar startar i regel klockan 18:00.

Ibland gör vi även studiebesök tillsammans på olika arkiv eller till intressanta resmål.

Vi har samarbete med Studieförbunden i Sölvesborg som arrangerar kurser i Släktforskning . Där finns kursansvariga som hjälper och handleder dig som vill börja eller har börjat släktforska.

Historik om föreningen

Sölvesborgs släktforskarförening startade den 24 januari 2007 och är en ideell förening. Vi har som mål att sprida kunskap om och skapa intresse för släktforskning. Sedan vi startade har vi ordnat olika intressanta föreläsningar och gjort studiebesök i olika arkiv, allt medan intresset för släktforskning bara ökar.

Vi medverkar varje år på Killebom. Under våra första fem år hade vi inför Killebom som tradition att forska på en känd Sölvesborgare och göra en släkttavla som vi överlämnade under Killebom-festivalen. År 2008 forskade vi på Bror ”Borre” Carlström, vars antavla finns i ”Borres”-vänners lokal. År 2009 fick avgående kontraktsprosten Tommy Sandberg sin antavla. År 2010 var det Mats Knutson, Rapports inrikespolitiske reporter och politisk kommentator, År 2011 förärades Ingrid Jönsson, Sölvesborgs fd kulturchef med sin antavla och År 2012 forskade vi på Kommunstyrelsens ordförande Heléne Björklund.

År 2013 erhöll vi en tredimensionellt vapensköld utsnidat av vår medlem Inge Rolander, efter vår logga som Fredrik Svensson designat. År 2014 ordnade vi ett lotteri där första pris var att vi forskade och gjorde en antavla till vinnaren. Vinnaren blev Christina Persson.

År 2022 firade vi 15 år som förening och blev tilldelade årets kulturpris i Sölvesborgs kommun under kulturkalaset.

Vi har även samarrangemang med hembygdsföreningar och lekmannakåren samt deltar även vid andra lokala arrangemang.